قصة فيلم Mission: Possible (2021) – مهمة ممكنة
🌟 البداية: شرطي فاشل وأحلام ضايعة
في شوارع سيول المزدحمة، كان فيه ضابط سابق اسمه وو سو. حياته كانت كلها خيبات أمل.
اشتغل في المخابرات زمان، لكن بسبب غلطة صغيرة اتفصل، ومن يومها وهو عايش عالهامش. فتح مكتب صغير للتحقيقات الخاصة، بس بصراحة… المكتب كان مهجور زي خرابة. مفيش قضايا ولا زباين، غير شوية ستات بيدوروا على أزواجهم، أو طلبات مالهاش لازمة.
وو سو كان غريب الأطوار:
-
عنده ثقة في نفسه ملهاش أي أساس.
-
بيدّعي إنه بطل أكشن، مع إنه في الحقيقة بيمشي يتخبط في الترابيس.
-
حياته عبارة عن ديون متراكمة، وسقف بيت بيقطر ميه.
لكن كان جواه حلم… حلم إنه يلاقي قضية كبيرة تخلّيه يرجع للساحة ويثبت إنه يستاهل لقب "عميل".
💃 دخول البطلة: عميلة من نوع خاص
في نفس الوقت، على بُعد آلاف الكيلومترات، كانت يو دا هي – عميلة محترفة من الصين – بتستعد لأول مهمة دولية ليها في كوريا.
مهمتها خطيرة: تتسلل وتكشف شبكة ضخمة لتهريب السلاح.
الموضوع مش هزار، أي غلطة ممكن تكلفها حياتها، أو تضر بعلاقتها مع وكالة المخابرات الصينية.
لكن أول ما وصلت سيول… حصل الغلط الكبير.
بدل ما تتواصل مع شريكها الحقيقي في العملية، اتلخبطت ووصلت لمكتب وو سو – المحقق الفاشل.
😂 اللقاء الأول: بداية المهزلة
دا هي دخلت المكتب بكل جدية، سلمت ملف سري فيه تفاصيل العملية وقالت له:
"إنت المكلف تساعدني في المهمة".
وو سو اتفاجئ، بس ما ضيعش الفرصة. من غير ما يفكر قال:
"أكيد أنا هو! إزاي عرفتي إن أنا اللي هيقلب الطاولة عليهم؟"
في الحقيقة هو ماكنش فاهم حاجة، بس لما شاف الكاش (الفلوس) اللي عرضتها عليه، قال:
"مهمة سرية؟ أيوة يا فندم، أنا راجل المهام المستحيلة".
ومن هنا بدأت الكارثة: عميلة محترفة مع محقق نص لبه… ثنائي كوميدي في مهمة أخطر مما يتخيلوا.
🔥 بداية المهمة: الجاسوسية على الطريقة الغلط
المهمة كانت تقضي إنهم يتنكروا ويقربوا من تجار السلاح عشان يكشفوا الصفقة.
-
دا هي كانت ماشيه بخطة دقيقة، خطوات محسوبة.
-
وو سو كان بيخترع حاجات من دماغه، كلها تخبيط وعك.
في مشهد كوميدي، راحوا يقابلوا تاجر سلاح في مطعم راقي. دا هي لابسة شيك جدًا ومركزة في الحوار.
وو سو دخل بتيشيرت عادي وبدأ يأكل في الأكل كأنه في فرح بلدي.
لما التاجر سأله: "إنت مين؟"، رد بثقة: "أنا اللي هيقفل عليك المينا كلها".
التاجر انفجر ضحك، بس الغريب إنه صدقه.
🎭 الكوميديا السوداء: مطاردة ومشاكل
مع كل خطوة كانوا بيقربوا أكتر من العصابة. لكن في نفس الوقت كانوا بيعملوا مصايب:
-
في مرة، وو سو وقع من فوق السور على عربية العصابة، وبدل ما يبوظ العملية… العصابة افتكرت إنه قاتل مأجور.
-
في مرة تانية، دا هي حاولت تعمل عملية اختراق حاسوب سرية، لكن وو سو دخل فجأة وفتح لعبة فيديو على الكمبيوتر.
المفارقة إن كل "غباء" كان بيحصل منهم كان بيقربهم من الحقيقة أكتر، لحد ما لقوا نفسهم فجأة في قلب الشبكة الإجرامية.
🕵️♀️ اكتشاف السر الكبير
مع تصاعد الأحداث، اكتشفوا إن شبكة تهريب السلاح مش مجرد عصابة عادية.
وراءها رجال أعمال كبار، ومسؤولين فاسدين، والصفقة هتغيّر موازين القوة في المنطقة كلها.
دا هي أدركت إنها تورطت مع شريك مش مؤهل، بس الغريب إنها بدأت تشوف فيه حاجة مختلفة.
رغم عكّه المستمر، كان عنده "حظ مجنون" بيخلي كل المواقف تتحول لصالحهم.
💞 الكيميا الغريبة
مع مرور الوقت، بدأت علاقة غريبة تتكوّن بينهم.
-
دا هي شايفة فيه طفل كبير محتاج يتظبط.
-
وهو شايفها بطلة خارقة جميلة مش محتاجة حد.
لكن مع كل موقف، كانت الثقة بينهم بتكبر.
المشاهد الكوميدية بينهم مليانة حوارات مضحكة، زي لما قال لها:
"أنا مش بس محقق… أنا بطل عالمي في كل حاجة".
فردت: "آه، عالمي في إيه؟ في تخريب المهام ولا في النوم على المكتب؟".
🚗 المطاردة الكبرى
القصة وصلت لذروتها لما العصابة عرفت إن فيه "جواسيس" وسطهم.
بدأت مطاردات بالسيارات في شوارع سيول، وو سو ماسك الدركسيون زي المجانين، ودا هي بتصرخ: "يمين! شمال! فرمل!".
هو يرد: "استني عليا… أنا بلعب لعبة زي دي في البلاي ستيشن!".
المطاردة دي كانت مشهد أسطوري: عربيات بتتطير، دراجات نارية، وانفجارات في نص المدينة.
ورغم كل ده… اتنين نص لبه خرجوا عايشين!
🔫 المواجهة الأخيرة
وصلوا أخيرًا لمقر العصابة.
دا هي داخلة بخطة محكمة: تتسلل، تقفل الكاميرات، وتقبض على الزعيم.
لكن كالعادة، وو سو دخل يجري ويزعق: "إيديكوا فوق يا ولاد!"
المعركة النهائية كانت مزيج من الأكشن والكوميديا:
-
ضرب نار حقيقي.
-
مشاهد قتال يدوي.
-
وو سو بيستخدم مقلاة يضرب بيها واحد من العصابة!
في الآخر، بخطأ تافه منه، وقع على الزعيم الرئيسي… وبالصدفة قبضوا عليه.
🎉 النهاية: المهمة نجحت… بالغلط
الوكالات السرية كلها اندهشت: إزاي اتنين ينجحوا في مهمة مستحيلة بالطريقة دي؟
دا هي اتكرمت، لكن الأغرب إنهم شكروا كمان وو سو، واعتبروه بطل!
هو بنفسه ماكانش مصدق، بس ابتسم وقال:
"قلتلكوا… كل حاجة ممكنة".
📝 الخلاصة
فيلم Mission: Possible مش مجرد أكشن.
هو مزيج عبقري من:
-
كوميديا ساخرة تخليك تضحك من قلبك.
-
أكشن سريع يخليك مش عايز ترمش.
-
ثنائي غريب: واحدة محترفة + واحد فاشل، لكن مع بعض عملوا المستحيل.
اللي يميّز الفيلم إن كل لحظة فيها ضحك وتشويق، وكل غلطة بتتحول لانتصار.